Niemal w każdej firmie zdarzają się konflikty pomiędzy pracownikami, a często również i z samym pracodawcą. Choć najczęściej spory te kończą się dojściem do porozumienia między stronami, to jednak może się zdarzyć, iż ich finał znajdzie miejsce w sądzie. Jak w takiej sytuacji postąpić i co należy wiedzieć na temat rozwiązywania konfliktów z pracodawcą na drodze sądowej?
Co może być przyczyną sporu z pracodawcą
Najpowszechniejsze sytuacje, które prowadzą do sporów na linii pracownik - pracodawca to mobbing, bezprawne zwolnienie z pracy, dyskryminacja, niewypłacenie nadgodzin czy ograniczenie przez pracodawcę uprawnień pracownika.
Jak postępować
W sytuacji, gdy nie ma możliwości polubownego załatwienia sprawy, należy dochodzić swych roszczeń przed sądem. W tym celu należy dokładnie zapoznać się z Kodeksem Pracy w celu potwierdzenia, które z jego przepisów zostały przez pracodawcę złamane oraz jaka jest podstawa naszych roszczeń. Następnie warto zasięgnąć pomocy adwokata, który nie tylko przygotuje dla nas profesjonalny pozew do sądu, ale również wyjaśni, jakie są możliwe drogi rozwiązania danej sprawy. Ponadto, jeśli taka będzie nasza wola, adwokat będzie reprezentował nas w sądzie.
Na potrzeby sprawy warto gromadzić wszelkie dowody, umowy, maile świadczące o winie pracodawcy, gdyż mogą okazać się kluczowe dla rozwiązania sprawy po naszej myśli.
Nie można również zapomnieć, iż w niektórych sytuacjach, na złożenie pozwu przeciwko pracodawcy mamy ustalone terminy, które mogą wynosić 7 lub 14 dni w większości przypadków, natomiast aż 3 lata w przypadku roszczeń ze stosunku pracy.
Wielu pracowników, z uwagi na nieznajomość przepisów Kodeksu Pracy, nie jest świadomych wszystkich swoich praw oraz przywilejów. W sytuacjach, które budzą nasze wątpliwości co do postępowania pracodawcy zawsze można zasięgnąć porady prawnika.
Źródło: Kancelaria Adwokacka Wrocław