czwartek, 31 grudnia 2015

Zadbaj o bezpieczeństwo i zmień opony na zimowe

Opony zimowe to podstawa.Większość dróg krajowych i ulic w miastach jest przygotowana w odpowiednim czasie. Prowadzący jeżdżą więc po wyschniętym, bądź też wilgotnym asfalcie. to nieprawda, że w takowej sytuacji z pewnością wystarczą opony letnie. Zimówki wyróżniają się nie tylko strukturą wierzchniej warstwy opony, ale także mieszanką, z której są zrobione. Są mniej sztywne. To znak, że w niższej temperaturze używania ich mają optymalne właściwości. Jest to widoczne na przykładzie wyścigów samochodowych, gdy przed startem koła okładane są kocami grzewczymi, aby opona od razu miała optymalną temperaturę podczas ruchu (ok. 80-90°C). Na drogach mat się nie używa.
Po prostu podczas jazdy opona zimowa jest w stanie podgrzać się do idealnej temperatury choćby nawet w mroźne dni, a opona letnia na skutek innej mieszanki- niestety nie. Istotne, że jeżeli dokonamy decyzji na wcześniejsze założenie zimówek, kiedy temperatura jest wysoka, niczym nie ryzykujemy.
Zapewniają niemal identyczną trakcję jak opony letnie. Jedynym minusem jest szybciej zużywający się bieżnik. Poza tym krótki sezon wymiany może spowodować, że kiedy spadnie pierwszy śnieg możemy mieć problem ze odnalezieniem osoby zmieniającej opony z wolnym czasem. Szeroka gama ofert Polski rynek opon zimowych jest już dojrzały. Być może nie w sensie świadomości kierowców i liczby osób, którzy opon zimowych stale używają, ale w sensie bogactwa propozycji producentów z pewnością tak. Na polskim rynku sprzedaż ogumienia ciągle rośnie. Według zeszłych szacunków w ubiegłym roku sprzedano w Polsce ok. 10 mln opon. Nie ma wątpliwości, że to bardzo dobra wiadomość. Kiedy wymieniać? Nawet najlepsze opony zużywają się i przychodzi czas na nowe. W wypadku braku tak ewidentnych symptomów zniszczenia, jak szczeliny czy lub zgrubienia, polskie przepisy techniczne każą wymianę opon z bieżnikiem płytszym niż 1,6 mm. Jednak, patrząc realnie, opona o tak zużytym bieżniku nie ma większych możliwości na działanie, szczególnie gdy jest mokro. Dlatego kiedy bieżnik osiąga głębokość 3-4 mm, oponę trzeba wymienić. Gdy ogumienie nie posiada jawnych zniszczeń, ogumienie należy wymienić także wtedy, gdy osiągną wiek dziesięciu lat.